چگونه تمپ کنیم؟

Sunday، ۱۴ Farvardin ۱۴۰۱

هنگام تمپ کردن به چقدر فشار نیاز داریم؟

تمپ کردن در اسپرسو با دانش من در آورد زیادی روبرو شده است. هنگامی که در سال 2008 به من اسپرسو آموختند ، به من گفتند که باید روی ترازو اعمال نیرو را انجام دهی (اعتراف می کنم که وزن تجویز شده را به خاطر نمی آورم). میخواهیم کمی فشار لازم برای تمپ کردن را روشن کنیم و اینکه چقدر دستیابی به آن آسان است.

فشار تمپ مهم است. اگر آنقدر فشار دهید تا تمپر متوقف شود و آن را تراز نگه دارید ، کارتان درست است.

تمپ کردن بسیار ساده است. شما در حال فشرده سازی سابه ی قهوه برای بهبود عصاره گیری یکنواخت به صورت پایدار هستید.

اجازه دهید آن را کمی بیشتر بشکافیم:

فشرده کردن سابه ی قهوه:

اگر در بین ذرات هوا وجود داشته باشد ، آب با آن به عنوان یک میانبر رفتار میکند و به سرعت عبور می کند. اگر هوا وجود نداشته باشد (یا میزان آن به حداقل برسد) ، ذرات سرعت آب را کاهش می دهند.

متأسفانه ، ذرات سابه ی قهوه همیشه به طور یکنواخت متراکم نیستند ،بنابراین باید آنها را با هم فشرده کنیم و فضای خالی را از بین ببریم. به این ترتیب ، اندازه آسیاب عامل تعیین کننده Rate Flow است.نه مقدار هوای بین سابه ها.

افزایش یکنواختی عصاره گیری

تمپ کردن باید یک بستر قهوه با تراکم یکنواخت ایجاد کند. تراکم یکنواخت به معنای عدم وجود هرگونه میانبر یا راه ساده ای برای آب است.

شما واقعا میخواهید که عبور آب از میان تمام سابه ی قهوه تان تا حد ممکن یکسان باشد.اما آب باهوش نیست و آسانترین مسیر را طی میکند. اگر ناحیه ای با تراکم کمتری وجود داشته باشد ، آب با سرعت بیشتری از آن عبور می کند. سابه های موجود در آن ناحیه بیش از حد عصاره گیری می شوند و بقیه کم عصاره گیری می شوند.

برای دستیابی به تراکم یکنواخت ، به یک بستر افقی و کاملاً مسطح از قهوه نیاز داریم. تمپرهای فلت(صاف) در اینجا بسیار مهم هستند.اگر تمپر محدب دارید آنرا دور بیاندازید و یک تمپر فلت تهیه کنید. و البته تکنیک تمپ شما همیشه باید کاملاً تراز و افقی باشد.

ارگونومیک

میزان فشار وارد شده باید تا حد ممکن کم باشد ، بدون اینکه هیچ یک از موارد فوق را از بین ببرد. صدمات ناشی از فشارهای مکرر در بین باریستاها بسیار رایج است ، بنابراین پیدا کردن کمترین مقدار فشاری که بستر مناسب را ایجاد کند بسیار مهم است.

پایداری

شما باید Flow Rate اسپرسو را با سایز آسیاب کنترل کنید نه با فشار تمپ.اگر فشار تمپ متغیر باشد باید هربار بتوانید آنرا انجام دهید. صادقانه بگویم ، این یک خواسته ی غیر ممکن برای انسان است و باید کاملاً از آن اجتناب شود. خوشبختانه ، یک روش آسان برای تقریبا از بین بردن فشار تمپ به عنوان متغیر وجود دارد.

حداکثر تراکم

تمپ کردن باعث خارج کردن هوا از بین سابه های قهوه می شود.هوای زیاد بین آنها وجود دارد و ذرات نمیتوانند از آن فشرده تر شوند.در یک فشار مشخص تمپ شما به " حداکثر تراکم" میرسید. در این مرحله ، ذرات قهوه کاملاً فشرده می شوند (در محور عمودی). هر چقدر هم تلاش کنید ، آنها بیش از این متراکم نخواهند شد. دانه های قهوه بسیار سخت هستند. نمی توانید با تمپ کردن آنها را خرد کنید یا به آنها صدمه بزنید زیرا فشار در میلیون ها ذره توزیع می شود.

این خبر خوبی برای پایداری و ارگونومی است ، چرا که:

  1. فشار حداکثری برای تمپ وجود ندارد و نمیتوانید زیاده روی کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید نزدیک شدن به حداکثر تراکم است.وقتی به آنجا برسید کار تمام شده است.
  2. حداکثر تراکم به فشار زیادی احتیاج ندارد.

برای اینکه بفهمید که چه فشار کمی برای تمپ کردن نیاز است ، سعی کنید فشاری را که با تمپر وارد می کنید به آرامی افزایش دهید. در حداکثر تراکم ، تمپر از حرکت می ایستد. هرچقدر به فشار خود ادامه دهید ، دیگر حرکتی نخواهد کرد.

زمانی که تمپر از حرکت می ایستد شما نیز اعمال فشار را متوقف میکنید.

چرا نباید از این سبکتر تمپ کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، شما نمی خواهید به فشار تمپ به عنوان یک متغیر اعتماد کنید زیرا انسان ها با ثبات نیستند.

اگر سبکتر تمپ کنید ، انجام آن به طور مداوم تقریباً غیرممکن است. تغییرات جزئی فشار باعث تغییرات شدید در تراکم (و از این رو Flow Rate) می شود. تنها راهی که می توانید این خطای انسانی را حذف کنید دستیابی به حداکثر تراکم است.

اگر سبک تر از آن باشد که به آن عادت دارید ، عالی است! از زندگی سالم تر خود به عنوان یک باریستا لذت ببرید.

اگر کمی سفت تر از آن است که به آن عادت دارید ،باز هم عالی است! از مزایای خوشمزه ی اسپرسوتان با تراکمی پایدار لذت ببرید.

منبع باریستاهاستل

پیام در واتساپ